AMSP ČR zrealizovala expertní misi do Zambie na podporu rozvoje malých a středních podniků v agro-businessu

V polovině září 2025 uskutečnila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) expertní misi do Zambie, zaměřenou na rozvoj malých a středních podniků v oblasti agro-businessu.


Projekt „Posílení rozvoje MSP v agro-businessu“ si kladl za cíl zlepšit kvalitu produkce, posílit orientaci na mezinárodní standardy a podpořit vytváření vyšší přidané hodnoty prostřednictvím inovací v produktovém designu, obalových řešeních a marketingu. Český tým odborníků předal zambijským partnerům know-how v oblastech řízení kvality a certifikace, rozvoje produktů a značek, digitálního marketingu a využití e-commerce platforem.


Mise se zúčastnil zástupce AMSP ČR Jakub Škába společně s odborníky Ing. Robinem Čapkem, Ing. Monikou Meliškovou a Ing. Patrickem Francisem Kapilou, Ph.D., kteří vedli jednotlivá školení. Program zahájila úvodní návštěva sídla Zambijské rozvojové agentury (ZDA), kde byla oficiálně představena česká delegace a předán pracovní notebook určený pro další podporu místních podnikatelů. Mise dále zahrnovala návštěvy vybraných zambijských firem – Green Giraffe (agrozpracování a e-commerce), Nature’s Nectar (výroba medu) a Yuta Foods (výroba čajů). Pětidenní tréninkový program se zaměřil na implementaci systémů řízení kvality a přípravu na certifikaci, praktické příklady správné výrobní a hygienické praxe, rozvoj produktů a značek, řízení potravinového odpadu a principy cirkulární ekonomiky, a digitální marketing potravinářských produktů. Mise byla zakončena závěrečným hodnocením a společným jednáním se ZDA o budoucím pokračování spolupráce. Český tým předal partnerům výstupy školení i návrhy na rozvoj aktivit podporujících malé podniky v agro-potravinářském sektoru.


Projekt „Posílení rozvoje MSP v agro-businessu“ je realizován v rámci Zahraniční rozvojové spolupráce Aid for Trade s podporou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Program Aid for Trade podporuje rozvoj obchodních vztahů a ekonomického růstu partnerských zemí prostřednictvím přenosu know-how a navazování obchodních kontaktů mezi českými a zahraničními subjekty.