KOMPAS KONKURENCESCHOPNOSTI

Evropská komise představila 29. ledna 2025 odpoledne ekonomický plán EU na příštích pět let. Jmenuje se Kompas konkurenceschopnosti. Viz: https://commission.europa.eu/news/steering-eu-towards-greater-sustainable-competitiveness-2025-01-29_en 

 

Po rychlém prostudování přinášíme první komentáře:

Kompas konkurenceschopnosti má mít tři pilíře: Inovace, energetickou bezpečnost a snížení byrokracie.

To, co zatím můžeme z programu Kompas konkurenceschopnosti posoudit, má své velmi pozitivní stránky, ale vedle toho nutně cítíme značné pochybnosti o celkovém konceptu. Vidíme tam například plán na snížení administrativní náročnosti u ekonomických podnikajících subjektů o 25 procent a pro segment MSP dokonce o 35 procent. Přičemž finančně je řeč o úspoře asi 37 miliard eur za rok pro podnikovou sféru. To je nesmírně ambiciózní plán a pokud by se ho podařilo uskutečnit, tak by to bylo velmi dobré. Ostatně v posledním výzkumu AMSP ČR o náladách a názorech malých a středních podniků a živnostníků jsme mimo jiné zjistili, že právě stav administrativní náročnosti a byrokratických požadavků je našimi členy považován za jednu z nejvýraznějších brzd rozvoje podnikání. Ale na stranu druhou vidíme, že Evropská komise ani tváří v tvář vážné krizi konkurenceschopnosti nepřestává vymýšlet postupy, jak by evropské ekonomice naplánovala další cestu, místo toho, abychom se všichni zabývali tím, jak udělat pružnějším a svobodnějším trh práce, jak se utkat s neúnosnou výší daní a především pojistného, jak zásadně snížit celkově obrovskou míru regulace a jak přehodnotit extrémními nároky na rychlost dekarbonizace.

 

Nicméně jsou zde některé myšlenky, které považujeme za rozumné. Například vytvoření skutečného evropského kapitálového trhu má určitě smysl a otevřelo by to prostor pro nové investice, pro nové emise akcií. To by mohl být opravdu silný prorůstový moment a mohlo by to mimořádně posílit evropské postavení z hlediska investic. Jakkoliv je to něco, co se v první linii dotkne především největších podniků a pak velkých regionálních korporací, v důsledcích by to přineslo pozitivní momenty i do segmentu MSP. Silný kapitálový trh by znamenal i zajímavější satelitní trhy, kam už mnohé MSP mohou dosáhnout a kde se mohou ucházet o kapitál.

 

Z hlediska postoje k dekarbonizaci, Green Dealu a uhlíkové stopě cítíme v tom, co bylo zatím předloženo, určitou nejistotu Komise. Na jedné straně tam jsou slova jako "držíme se Green Dealu", na straně druhé je zde ale také opatrná ochota k dialogu s automobilovým průmyslem, je zde příslib řešení problému s energiemi, jsou tady i další náznaky, že držet se Green Dealu nemusí nutně znamenat držet se ho v každém detailu a směru.

 

Naprosto jistě není Kompas konkurenceschopnosti skutečným plánem na překonání zaostávání EU v řadě oblastí, ale oproti předchozí situaci ukazuje, že si Evropská komise přinejmenším připustila vážnost situace, že je ochotna začít s Evropany diskutovat a že je připravena se o některé užitečné kroky alespoň pokusit. To je v porovnání s dobou před rokem velký pokrok.