114. průzkum - Finanční zdraví a inovace v bankovnictví

TISKOVÁ ZPRÁVA

Každá druhá velká firma plánuje zavést do 5 let AI do každodenních operací

Praha, 27. listopadu 2025 – Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) dnes představuje výsledky aktuálního výzkumu mezi českými firmami, který mapoval jejich pohled na finanční zdraví, inovace, digitalizaci a také kvalitu bankovních služeb. Data ukazují, že české podniky jsou připravené investovat do moderních technologií a většinou dobře rozumějí principům finanční stability. Stále však narážejí na byrokracii, nedostatek financí a nedostatečné pobídky státu. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury IPSOS pro AMSP ČR a Českou spořitelnu.

89 % firem uvádí, že rozumí pojmu finanční zdraví, nejčastěji jej spojují s bezdlužností, ziskovostí a schopností plnit závazky včas. Oproti minulému roku však firmy méně často zmiňují prosperitu jako součást finančního zdraví.

Podniky jasně vidí, co jejich finanční kondici posiluje. Největší pozitivní vliv má digitalizace, automatizace a robotizace (45 % firem). Naopak negativně působí zejména aktuální mezinárodní situace, především konflikt na Ukrajině.

„Data potvrzují, že digitalizace není módní trend, ale klíčový faktor pro stabilitu podniků. Firmy, které investují do technologií, mají vyšší produktivitu i větší odolnost,“ uvádí Josef Jaroš, předseda představenstva AMSP ČR.

Více než tři čtvrtiny firem hodnotí dostupnost bankovních služeb jako dobrou nebo velmi dobrou. Část podniků však stále očekává větší vstřícnost – snížení poplatků a jednodušší cenové struktury by uvítala téměř polovina z nich.

V hodnocení bank letos jasně vedou:

  • Česká spořitelna a ČSOB – jsou považovány za nejvhodnější banky pro firmy.
  • Česká spořitelna je zároveň označována za cenově nejpříznivější banku.
  • V hodnotě pro podnikatele Česká spořitelna dosáhla nejvyššího meziročního růstu.
  • Nejvíce hrdosti na banku jako obchodního partnera vykazují klienti ČSOB, České spořitelny, KB a Raiffeisenbank.

U 72 % bank podnikatelé oceňují výhodné platební podmínky, které považují za důležitou součást finanční stability.

Řešení, která Česká spořitelna nabízí svým korporátním klientům, jsou navržena tak, aby jim pomohla růst, zvýšit provozní efektivitu a posílit jejich konkurenceschopnost na trhu. Naší ambicí je být partnerem, který usnadňuje každodenní provoz firem a umožňuje jim plně se soustředit na jejich vlastní podnikání.

Klíčovou součástí tohoto přístupu je nákladová efektivita našich služeb. O to více si proto ceníme toho, že nás naši klienti vnímají jako banku s nejvýhodnějšími cenami. Pro nás je to potvrzení, že jdeme správným směrem – společně s podnikateli, kteří nám důvěřují a které jsme připraveni i nadále podporovat,“ říká Norbert Hovančák, člen představenstva České spořitelny zodpovědný za korporátní bankovnictví a finanční trhy.

Zajímavostí výzkumu je zjištění, že každá druhá velká firma plánuje do pěti let pracovat s umělou inteligencí v rámci každodenních činností:

  • 41 % firem plánuje každodenní využití AI během pěti let (oproti loňským 26 %).
  • Vysoké obratové segmenty implementují AI častěji a rychleji.
  • Úspěšnost inovací je stále více měřena produktivitou, efektivitou a úsporou nákladů.

Firmy však narážejí na stejné problémy jako v minulých letech. Více než polovina podniků stále postrádá zjednodušení byrokracietřetina žádá finanční pobídky na inovace – zejména velké firmy.

Více než polovina podniků má plně digitalizované finanční operace, což je nejvíce ze všech oblastí řízení. Naopak nejméně digitalizovanou oblastí zůstává výzkum a vývoj, což může v budoucnu brzdit konkurenceschopnost.

Nejčastější překážky digitalizace:

  • nedostatek financí,
  • nedostatek technických znalostí,
  • odpor zaměstnanců.

Tyto bariéry se častěji objevují u firem s velkým obratem, které zároveň nejvíce tlačí na rychlé zavádění digitálních technologií.

Úspěšnost digitalizace firmy měří především rychlostí zpracování a snížením provozních nákladů.

„Firmy chtějí inovovat a zlepšovat efektivitu, ale narážejí na bariéry, které neumí odstranit samy. Stát by měl více podpořit inovace, zjednodušit procesy a ulevit podnikům od administrativní zátěže. Pozitivní je, že banky s podnikateli drží krok a často jsou v modernizaci rychlejší než veřejný sektor,“ doplňuje Josef Jaroš z AMSP ČR.

Tento výzkum se zaměřuje na roli finančního zdraví, inovativní trendy a potřeby podpory ze strany státu a finančních institucí. Hlavním cílem bylo zkoumat klíčové otázky, které ovlivňují inovace ve firmách. Důležité bylo zjistit vnímání dynamiky inovací a identifikovat případné překážky v digitalizaci a přístupu k finančním službám.

Cílová skupina: majitelé, jednatelé nebo ředitelé malých a středních podniků (4-250 zaměstnanců).

Mix oborů a velikostí podniků.

Velikost vzorku: 301 respondentů

Sběr dat: říjen 2025

Průzkum vznikl za laskavé podpory společnosti Česká spořitelna a.s.