Co čeká zaměstnavatele v nejbližší době při spolupráci s Úřadem práce ČR

Přechod na elektronickou výměnu informací, zejména u potvrzování příjmů zaměstnanců.

Hlavní body:

  • Postupná digitalizace agend a transformace služeb Úřadu práce ČR umožňuje rychlejší a efektivnější komunikaci, snížení administrativní zátěže a větší komfort při vyřizování záležitostí.
  • Přechod na elektronickou výměnu informací, zejména u potvrzování příjmů zaměstnanců. Pokud již elektronickou komunikaci využíváte, děkujeme. Pokud ne, doporučujeme se připojit co nejdříve – elektronická komunikace s úřady bude nezbytná.
  • Od 1. října 2025 vstupuje v platnost nová dávka státní sociální pomoci („superdávka“), která se bude vyřizovat plně digitálně.
  • Základní legislativní pravidla:
    • Potvrzení o příjmu je nutné doložit do 8 kalendářních dnů od výzvy Úřadu práce ČR (§ 63 odst. 3 zákona č. 117/1995 Sb.).
    • Pokud využíváte datovou schránku, potvrzení musí být ve formátu a struktuře dle vyhlášky MPSV.
    • Výzva od krajské pobočky ÚP ČR znamená zbavení mlčenlivosti a možnost bezpečně poskytnout údaje.
  • Změna u zaměstnávání cizinců: Od 1. října 2025 vzniká povinnost informovat Úřad práce ČR o nástupu zahraničního pracovníka nejpozději před jeho nástupem (§ 87 zákona o zaměstnanosti). Nesplnění této povinnosti se posuzuje jako nehlášená práce a může vést k přestupku.
  • Legislativní pravidla pamatují na sankce při jejich porušení, cílem Úřadu práce ČR je však pomoci Vám předejít komplikacím.

Více informací ZDE

Dopis zaměstanavatelům v příloze.

Ke stažení